Taloyhtiön on siistinoloinen ja piha viihtyisä: Taloyhtiön yleisiä tiloja siivotaan useamman kerran viikossa, kerroksissa olevat roskikset tyhjennetään kaksi kertaa päivässä, puista pudonneet oksat ja lehdet viedään nopeasti pois pihalta ja pensasaitaa trimmataan säännöllisesti. Juuri tällä hetkellä pihaa pestään toista päivää, ilmeisesti tulossa olevan joulun kunniaksi.
Olimme asuneet lähes puoli vuotta tässä asunnossa ennenkuin kävi (sattumalta) ilmi, että aamuisin voi käydä lainaamassa paikallisen sanomalehden portinvartijan kopista. Sanomalehti on hyvää harjoitusta, portugalin tuntien tukena.
Sanomalehtiedusta ei oltu missään kerrottu; se olisi ehkä vain pitänyt tietää. Samaten olisi pitänyt varmaankin tietää, ettei keittön hanasta tule lämmintä vettä. Selitys: taloyhtiön päätös. Onneksi sentään kylpyhuoneen suihkussa saa lämmintäkin vettä.
Taloyhtiön viestintäkanavia on kaksi: henkilökohtaiset, kirjekuoressa tulevat asukaskirjeet, jotka pitää kuitata vastaanotetuiksi sekä hissiin aika ajoin ilmestyvä uutiskirje. Asukaskirje on tylsähkön näköinen: 1-2 sivua pelkkää tekstiä (lähinnä sääntöjä ja niistä muistuttamista). Hississä oleva uutiskirje on taitettu selkeästi, siinä on käytetty runsaasti värikuvia ja tekstiä on melko vähän. Olen tulkinnut tämän vieraskoreudeksi: Hississä saattaa matkustaa myös jonkun vieras tai vaikka taloyhtiöstä asuntoa katsomaan tullut potentiaalinen tuleva asukas.
Taloyhtiömme muista tavoista olemme oppineet mm. sen, että muita hississä matkustavia pitää tervehtiä hissiin mennessä ja sieltä poistuessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti